en-icon.png
uk-flag-bw.png
First image:
18-2403-BRA_14
Navn:

Artium

Beskrivelse:

Den egentlige rigdom og ressource i skoler er det liv som børnene tilfører.


Derfor er ambitionen med den nye skole i Brande at skabe fremtidens læringsunivers, hvor børns udvikling og trivsel er i centrum, så liv og læring kan blomstre i skolens læringslandskab. Det gør vi ved at have fokus på, hvordan vi skaber fysiske læringsrum, som ikke kun tager højde for pædagogiske og organisatoriske visioner, men også fokuserer på hvordan vi laver rum, der understøtter børns udviklings- og læringspræferencer.  Første skridt i den proces er at anerkende at børn er forskellige og derfor også behøver forskellige rum, for at understøtte disse meget varierende læringspræferencer. 


Den nye skole opføres med to spor til indskoling og mellemtrin, fire spor til udskoling samt afdeling for børn og unge med særlige behov. Derudover indeholder byggeriet en multisal, musisk område, SFO og ungdomsklub. Hertil knyttes en række af byens offentlige funktioner som fællesbibliotek, borgerservice, lokalhistorisk arkiv, musikskole, dagplejefaciliteter og sundhedsafsnit med tandpleje og sundhedsplejerske. Skolen kan rumme 650 elever og er godt 10.000m2.


Selve skolen skal opleves som en identitetsmarkør for området, og skal udnytte den særlige placering i byparken til at skabe et levende og indbydende hus for både skolens elever og lokalsamfundet. Midt i byparken, byens grønne oase, vil den nye skole flette sig sammen med landskabet og Brande Hallerne og derved give et løft til hele området, hvor huset vil tone frem som samlingspunkt for læring, kultur og sport i Brande.

Det er projektets intention at bevare og styrke dette grønne frirum og skabe rum og rammer, der lever over hele dagen og året. Projektet arbejder derfor bevidst med at bevare de eksisterende træer på grunden, i det omfang det er muligt, og skabe attraktive grønne frirum som både skole og by kan drage gavn af.


Samvirket mellem projektets mange forskellige funktioner, brugere, lære- og væresteder, natur, kultur og arkitektur skaber tilsammen langt større effekt end blot summen af de enkelte tiltag hver for sig. Som begreb kaldes det synergi - og derfor kalder vi byens nye skole for Synergien.


Skolen disponeres som en kompakt 3 etagers bygningsstruktur, der naturligt tilpasser sig hallerne og lægger sig som en levende bebyggelse, der åbner sig op mod området. Den overordnede bygningsstruktur fremstår som en forening af skolens og kulturens forskellige bygningsafsnit, der huser de tre basisafsnit og fællesbiblioteket. Strukturen fremstår i et levende og inviterende formsprog, der benyttes til både at danne læ fyldte og attraktive udearealer i nær tilknytning til de enkelte afsnit, men også til at danne en 360 graders forbindelse til den omkringliggende park.


Det grønne trækkes med helt ind til bygningens hjerterum, som en stor begrønnet gårdhave der via åbne glaspartier får naturen ind som en integreret del af Synergien. På 2. sal afsluttes bygningen med tre store taghaver, der sikrer adgang til udearealerne for de største elever.


Projektet forholder sig FN’s 17 verdensmål om en bæredygtig udvikling og leverer på de fleste. Det gælder blandt andet sundhed og trivsel, bæredygtig energi og kvalitetsuddannelser. Byggeriet bliver primært opført i træ, hvilket begrænser CO2 aftrykket, det får grønne tage og taghaver med mulighed for opsamling af regnvand. Sundt indeklima bliver skabt med lyse lokaler med luft og god akustik, mens energiforbruget bliver dækket af fjernvarme og solceller.

  1. Bygherre:
    Ikast Brande Kommune
  2. Samarbejdspartnere:
    NCC Building Danmark, Sloth Møller, By Munch ApS, SMAK architects
  3. Byggesum:
    158 mio.
  4. Areal:
    10.000 m2
  5. År:
    2019-2021
  6. Præmiering:
    1. præmie i totalentreprisekonkurrence
  7. Ydelser:
    Arkitektrådgivning i totalentreprise

® 2018 gpp arkitekter a/s    |    Persondatapolitik

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.