Projektet består i en om- og tilbygning af en 2-sporet skole, samt opførelsen af en ny integreret daginstitution. Skole og institution skal forenes på skolens område og bliver til ét samlet Børnehus.
Den nye disponering af Skals Skole og Børnehus tager sit udgangspunkt i idéen om et samlet hus, der følger børnene fra indkørslen i vuggestuen til dimissionen i udskolingen. Derfor arbejdes der med et princip om “Fælleskaber i fællesskabet” både indenfor og udenfor. Dvs. at Det samlede børnehus har en lang række fællesfaciliteter, herunder de fire huse, Fællesskabets Hus, Inspirationens Hus, Håndens Hus og Naturens Hus, som børn og voksne deler og bruger.
Området med de mindste børn, indskolingen og daginstitutionen, som er placeret tæt på hinanden så de ligeledes kan dele udeområder på tværs. Dernæst er det selve daginstitutionen som har deres egne fællesområder, og til sidst den enkelte stues fællesskab.
Der etableres to nye bygninger, mellemtrin og ny administration, daginstitution, som placeres strategisk i forhold til de mulige synergier med de omliggende afdelinger og udeområder. Da daginstitutionen tilknyttes skolen, er der skabt en ny fælles hjertebygning, der huser Fællesskabets Hus og Inspirationens Hus, med fokus på sammenhold og samskabelse på tværs af alle børnehusets afdelinger.
De to sidste huse, Naturens Hus og Håndens Hus, indrettes i to eksisterende pavilloner, så hvert hus kan kodes specifikt og stærkt til de aktiviteter, der vil foregå både indenfor og ude mod det didaktiske udeareal, som bliver skolens nye store fælles ude eksperimentarium.
® 2018 gpp arkitekter a/s | Persondatapolitik