en-icon.png
uk-flag-bw.png
First image:
20-2510 NSH_02
Navn:

Ny skole og daginstitution i Hørning - DGNB Guld

Beskrivelse:

HØSD – Hørning Skole og daginstitution

HØSD er et levende fællesskab, hvor skolen, daginstitutionen og fritidsaktiviteterne smelter sammen med naturen udenfor, og tilsammen skaber en helhed af et børne-, unge- og voksenunivers med liv og aktivitet fra tidlig morgen til sen aften.


I Hørnings nye Skole og Daginstitution har vi ladet os inspirere af naturen i området og det omkringliggende landskab. Vi ønsker med projektet at skabe et sted som åbner sig op og styrker energien i området og som aktiverer de omkringliggende naturområder med stier og aktivitetsmuligheder, som vækker det åbne land til live.


Den nye skole og daginstitution i Hørning er således et enestående eksempel på hvordan arkitektur, pædagogik, fællesskab og natur smelter sammen til et sammenhængende byggeri og landskab.


HØSD bliver mere end blot en skole, en daginstitution og et fritidscenter. Det bliver en helt ny dynamo for lokalområdet og Hørning by.

HØSD er en ny 4-sporet skole (0.-3. klasse) og daginstitution med 4 børnehavegrupper og 3 vuggestuegrupper på ca. 7200 m2 med tilhørende udearealer til leg, læring og ophold placeret på en naturskøn grund i den sydlige del af Hørning By.


Den samlede bygningsmasse fremstår som et ligeværdigt “tre-kløver” fordelt på 3 primære bygningsafsnit, der huser Daginstitution, idrætsfaciliteter og Indskoling, som forbindes via et sammenbindende fællesareal – Torvet, som udgør hjertet i HØSD og de mange fælles funktioner i bygningen. Midt i torvet ligger det nedsænkede samlings- og opholdsareal, Lysningen, der opfordrer til socialt samvær og fremstår som en uformel læringsplatform.

En organisering som vil møde eleverne og børnene i øjenhøjde, og fremstå som mindre bygninger i bygningen, således det enkelte barn føler tryghed i at kende ”hvor de hører til”, og hvor man tydeligt vokser med bygningen, fra at være et lille barn til ungt og oplyst menneske.


Som en del af hovedgrebet indarbejdes udeundervisning, kaldet - Skolen på Vrangen. Det vil sige, at man fra skolens indendørsfaciliteter kan bevæge sig ud på udendørs opholdsarealer. Skolen på vrangen foregår i det nære uderum, tæt på afdelingerne, hvor overdækninger og udeværksteder tilbyder inspirerende og gode forhold for at trække undervisningen med udenfor, der er tilpasset hver enkelt årgang og afdeling. Her findes de samme aktiviteter og læringsrum til undervisning udendørs, som dem der findes i interiøret, bl.a. formidlingszoner, værkstedsområder, samarbejds- og fordybelseszoner.


Placeringen i overgangen mellem Hørning by og det åbne landskab, bliver afspejlet i bygningens arkitektur, som er inspireret af den taktfaste karakter byen referer til og landskabets mere naturlige elementer.


Det gennemgående arkitektoniske udtryk er karakterfuldt og tidløst, udført i et nutidigt formsprog. Bygningen består af flere bygningsafsnit, der ligger samlet omkring et fælles centrum. Via bygningsmæssige fremspring og indskæringer, gives HØSD et imødekommende og varieret udtryk. Bygningens formgivning skaber derved mange gode gårdhaver og mellemrum. Disse er med til at skabe en levende facade, hvor uderummene indrammes af bygningsintegrerede overdækninger, der understreger ”Skolen på vrangen” med udeundervisning og lege- og opholdsarealer.


HØSD skal understøtte en bæredygtig udvikling og inspirere til en grønnere tænkning. Her lærer børn at leve og agere bæredygtigt både nu og i deres fremtidige liv ud fra en bæredygtig helhedstankegang mellem mennesker, miljø og natur. 

HØSD skal DGNB-certificeres til guld. 

dgnb-guld

Billeder:
20-2510 NSH_02
20-2510 NSH_03
20-2510-NSH_05
20-2510-NSH_01
20-2510-NSH_04
20-2510-NSH_06
Byggesum:
108,8 mio.

® 2018 gpp arkitekter a/s    |    Persondatapolitik

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.